تبلیغات
اصلاح الگوی مصرف - اصلاح‌ الگوی ‌مصرف ‌در ‌مدارس
اصلاح الگوی مصرف
رهبر معظم انقلاب سال 1388 خورشیدی را سال حركت مردم و مسوولان به سوی اصلاح الگوی مصرف نامگذاری كردند و ایشان در سخنرانی خود تاكید داشتند مساله صرفه‌جویی و اجتناب از اسراف فقط یك مساله اقتصادی نیست، بلكه هم اقتصادی است هم اجتماعی و هم فرهنگی و آینده كشور را تهدید می‌كند.
از آنجا كه میان فرهنگ‌سازی در اصلاح الگوی مصرف، امری حیاتی و ضروری به نظر می‌رسد، برخی كارشناسان معتقدند، الگوی مصرف را باید از كل به جزء اصلاح كنیم. یعنی ابتدا باید زیرساخت‌ها را فراهم كنیم، به آموزش‌های لازم و تبلیغات صحیح بپردازیم.


با توجه به این كه وزارت آموزش و پرورش نقش بسزایی در نهادینه كردن اصلاح الگوی مصرف دارد، اجرای دقیق و همه‌جانبه این شعار در این وزارتخانه منجر به بهینه‌سازی و بهینه‌گرایی در سطوح خرد و كلان جامعه برای اقشار مختلف می‌شود.

این سازمان دولتی بستر مناسبی برای پرورش نسل نواندیش و آشنا كردن آنها با محدودیت‌های موجود اعم از محدودیت‌های زمانی، منابع موجود و... و همچنین تغییر رویه از كمیت‌گرایی به سوی كیفیت‌گرایی است.

اصلاح الگوی مصرف در گام اول به اصلاح رفتار نیاز دارد و اصلاح رفتار نیز نیازمند تغییر وسیع برنامه‌ها و استراتژی ‌هاست. این وزارتخانه به منظور نهادینه كردن این فرهنگ باید نسلی را تربیت كند كه محدودیت‌های موجود زمان خویش را بشناسد.

گفتنی است برای تداوم‌بخشی به این اصل باید از افراط خودداری كرد تا كارایی و اثربخشی لازم را در تمام جهات موردنظر بوضوح ببینیم و زمینه انگیزش را برای جامعه آماری بزرگی كه درگیر آن است (از نظر پرسنل و دانش‌آموختگان و خانواده ایشان)‌ فراهم آوریم.

راهكارهای عملی برای تحقق اصلاح الگوی مصرف و اسراف‌زدایی در وزارت آموزش و پرورش كه تنها با مدیریت مستمر و نظارت دقیق اثر خود را طی زمان بر جای می‌گذارند،‌می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

1- ثبت‌نام اینترنتی دانش‌آموختگان كه در این صورت از اتلاف وقت افراد بی‌شماری جلوگیری به عمل می‌آید.

2- حذف كاغذبازی مرسوم در آموزش و پرورش به كمك ابزارهای الكترونیكی موجود.

به طور متوسط روزانه 5 برگ كاغذ4A به مدارس ارسال می‌شود. در شهر كوچكی كه دارای 100 مدرسه است، خود می‌شود به عبارت 500 برگه در روز، 3 هزار برگه در هفته، 75 هزار برگه در ماه، 900 هزار برگه در سال و با احتساب هزینه خود كاغذ و چاپ آن و به ازای هر برگه 10 تومان ، مبلغی در حدود 9 میلیون تومان در سال، آن هم تنها برای ارسال بخشنامه و دستورالعمل‌هایی كه گاهی تكرار می‌شود، هزینه می‌شود.

حال در سطح یك استان و در نهایت كشور محاسبه كنید. حتما متوجه می‌شوید كه این كار چه هزینه گزافی بر‌ آموزش و پرورش بحران زده (از نظر بودجه‌ای)‌ تحمیل می‌كند.

لذا مزایای این كار و میزان صرفه‌جویی حاصل از اجرای این كار در موارد زیر خلا‌صه می‌شود:

- صرفه‌جویی مبلغی میلیاردی در سطح كشور و جلوگیری از واردات بیش از اندازه كاغذ به كشور .

- صرفه‌جویی در نیروی انسانی، چرا كه با اجرای این طرح تنها نیاز به كاربری است كه این بخشنامه‌ها را در اینترنت یا شبكه قرار دهد و دیگر نیازی به قسمت‌هایی چون بایگانی و دبیرخانه و نامه‌رسان در ادارات نیست، چون خود همان رایانه براحتی در نقش هر كدام از افراد بالا ایفای نقش می‌كند.

- جلوگیری از سفرهای زائد درونشهری توسط مدیران مدارس یا نامه‌رسان‌ها به ادارات یا مدارس برای آوردن بخشنامه‌های كاغذی و به تبع این كم شدن سفرهای زائد، آلودگی‌ هوای شهر‌ها نیز كاهش می‌یابد.

- صرفه‌جویی در وقت كه همیشه طلایی ناب و باارزش بوده و هست، چرا كه دیگر نیازی به ثبت این نامه‌ها در دفاتر مختلف برای بایگانی نیست، دسترسی به آنها به تبع استفاده از رایانه در هر زمان و مكان بسیار راحت بوده و اطلاع‌رسانی به این شیوه در كسری از ثانیه انجام می‌گیرد.

- استفاده از تخته‌های سفید به جای تخته‌های سبز برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه قلم‌های گچی .

3- در زمینه منابع انرژی: ایزوله كردن، 2 جداره كردن و استفاده از سامانه گرمایشی و سرمایشی استاندارد و همچنین قرار دادن لامپ‌های كم‌مصرف در قسمت‌های مورد نیاز.

4- با تعریف و اجرای برنامه‌ها و استراتژی‌های كارآمد، استفاده چند باره از كتاب‌های درسی چاپ شده را متداول كنیم كه با این تدابیر، بسیاری از هزینه‌ها كاهش پیدا كرده و از اتلاف اعتبارات كلان جلوگیری می‌شود.

5- آموزش به دانش‌آموختگان در زمینه مصرف مواد غذایی (شیر و نان)‌ كه با صرف هزینه‌های بالا اعم از هزینه تولید، توزیع و... در دسترس‌شان قرار می‌گیرد كه به این وسیله از هدر رفتن منابع غذایی به طور چشمگیری جلوگیری می‌شود.


نوشته شده در تاریخ جمعه 18 دی 1388 توسط ح .ی